Hoe langer je webtekst hoe beter. Echt.
Niemand leest meer. Niemand leest meer lange teksten. Less is more. Hoe korter een webtekst hoe beter. Dat is de teneur de laatste jaren. Dat lijkt helemaal ‘van deze tijd’, terwijl het eigenlijk juist old school denken is.
Toen we nog met hagel schoten op alles en iedereen met blogs, artikelen of andere content die we schreven, wilde je zo’n beetje ‘iedereen’ bereiken. Dat is niet meer wat we willen vandaag. Nu willen we alleen die mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in het onderwerp waarover je schrijft. En als je geïnteresseerd bent in dat onderwerp, ben je ook bereid daar meer over te lezen. Graag zelfs, omdat je je wilt verdiepen erin.
2000 woorden is zelfs okay
De auteur van een blog of artikel wil ook juist zijn kennis en mening delen en autoriteit claimen op dat onderwerp. Dat kan alleen als je daar ook even het podium voor pakt en ook uitpakt zogezegd. Anders blijft het oppervlakkig en obligaat. Dat vinden wij niet alleen als communicatiebureau, maar dat vindt Google ook. Google houdt van lange teksten, zelfs van teksten van 2000 woorden. Hoe meer relevante content over een onderwerp hoe beter. Dat helpt je in de zoekresultaten. Je podium wordt dus alleen maar groter als je je uitleeft in een doorwrocht en relevant stuk.
Google houdt van lange teksten
Gaat iedereen dat stuk ook helemaal lezen? Daar kun je niet vanuit gaan. Daarom is het belangrijk dat je je stuk zo opbouwt dat iemand toch jouw kernboodschappen eruit weet te vissen zonder alle 2000 woorden te hoeven lezen. Een goede inhoudelijke en aansprekende kop, treffende en relevante tussenkopen en af en toe een dik gedrukt citaat in en om de tekst heen, zullen het werk doen. Dus leef je uit en houd je vooral niet in. En deze keer had ik daar maar 303 woorden voor nodig.