Menu

De rol van communicatie. Ook nu. Juist nu. In tijden van corona.

Geen categorie

De rol van communicatie. Ook nu. Juist nu. In tijden van corona.

De rol van communicatie. Ook nu. Juist nu. In tijden van corona.

De rol van communicatie. Ook nu. Juist nu. In tijden van corona.

Hoe de wereld in korte tijd kan veranderen. Voor iedereen. Niemand uitgezonderd. De impact die corona heeft op wereld, nationaal, economisch, politiek, bedrijfsmatig en op individueel niveau, is enorm. Er wordt meer gecommuniceerd dan ooit tevoren. Maar zoals altijd verraadt die communicatie veel. Je ziet bedrijven communiceren op een onzekere manier, kopiëren wat anderen communiceren, alleen communiceren wat de overheid communiceert. En denken daarmee een veilige route te kiezen. Iedereen is ineens crisiscommunicatiespecialist geworden. Van de een op de andere dag. Hier delen wij daarom een aantal inzichten om een ander licht te schijnen op de rol die communicatie heeft. Ook nu. Juist nu in tijden van corona. 

Focus op wat er wèl is
Als je ineens wordt geconfronteerd met een samenleving en een wereld die grotendeels tot stilstand komt, is er in eerste instantie een hoop dat niet meer kan. Er zijn grote zorgen over het voortbestaan van een organisatie, of je je baan nog kunt behouden, over de recessie die op ons afkomt. Afdelingen zijn leeg, mensen naar huis gestuurd, er is sprake van paniek. De aandacht is naar binnen gekeerd. Naar redden wat er te redden valt.
Toch moet je het als organisatie nu hebben van wat er wèl is, van wat je wèl kunt doen, van wat je wèl kunt bieden. We staan niet stil, we zijn voortdurend in de weer. Voor sommigen is het business as usual, voor anderen heel hectische tijden. Voor anderen is het stil, maar dat wil niet zeggen dat ze stil zitten. Hoe dan ook gaat het leven door. Er is veel dat wel gebeurt. Communiceer daarover en laat dat zien. Niet je lege afdelingen, maar je hardwerkende thuiswerkende medewerkers bijvoorbeeld.

Waar maak jij het verschil als organisatie?
Je bent vandaag niet ineens een andere organisatie dan een maand geleden. Toch herken je in de communicatie veel bedrijven nu niet meer. Ze lijken in niets meer op wie ze zijn. Ze hebben schroom om te communiceren. Dat is nergens voor nodig. Juist nu kun je laten zien aan je doelgroep waarom je er bent, wat je betekent en waar je voor staat. Dat je hen begrijpt, dat je in elke vezel weet hoe je nu het verschil kunt maken voor hen. Op een andere manier, op een verrassende manier.
Als organisatie richt je je op een bepaalde doelgroep. Hoe is het met hen? Wat kenmerkt hen? Hoe kun je laten zien dat je hen begrijpt? Wat kun je daarvoor in het leven roepen? Waar kun jij vanuit jouw identiteit, vanuit wie jij bent als bedrijf het verschil maken? Durf jezelf te laten zien, maak jezelf relevant. Wees niet zouteloos en kleurloos en onzichtbaar. Laat jouw klanten en medewerkers zien waarom zij juist bij jou in goede handen zijn, waarom jij hún nummer 1 keuze bent.

Er komt een dag en dan ligt corona achter ons
We hunkeren naar het moment dat de corona-crisis voorbij zal zijn. Dat we weer naar school gaan, gewoon naar ons werk en in de trein stappen. Dat we weer een vakantie gaan boeken. Dat is nog niet vandaag. Toch is het belangrijk om perspectief te tonen. Je blik op die toekomst te richten. Hoe je lering trekt uit wat er nu gebeurt, hoe je anticipeert, hoe je je creativiteit aanboort. Inspireer elkaar om juist te bouwen, initiatieven te ontplooien, we hebben die voorwaartse kracht nodig om met elkaar hier weer goed uit te komen. En deel juist je plannen die je hebt, laat zien dat je bezig bent met ‘straks’, laat zien dat je je energie niet stopt in ‘bij de pakken neerzitten’.

Hoe kun jij een zinvolle bijdrage leveren?
Iedereen heeft zijn corona verhaal. Het is een collectief verhaal met individuele ervaringen. Toch kan het als heel individueel en alleen voelen. Zowel als bedrijf als persoonlijk. Met hamsteren duperen we anderen. Met alleen maar aan onszelf denken duperen we elkaar. Maar wat je wel kunt doen, is juist laten zien hoe jij kunt bijdragen om hier uit te komen. Op individueel vlak en als organisatie. Waar ben jij goed in? Waar kun jij je tijd en energie in stoppen? Hoe kun jij een zinvolle bijdrage leveren? Zodat je samen sterker eruit komt.

En dan nog een paar tips van onze kant:

1) KIJK VERDER DAN DE BRANDJES DIE GEBLUST MOETEN WORDEN
Kom elke ochtend samen, in welke vorm dan ook. Bespreek natuurlijk de actuele zaken die opgepakt moeten worden. De brandjes die geblust moeten worden. Neem ook de tijd om te bespreken wat er aan creativiteit, inventiviteit en mogelijkheden ontstaan binnen de organisatie. Wat hoor je? Wat zie je? Wat leeft er binnen? Wat borrelt er aan creativiteit?
2) BLIJF COMMUNICEREN OP EEN MANIER DIE JOU RECHT DOET
Wat zijn je kernboodschappen? Heb je die op orde? En hoe klinken die in deze Corona tijden? Laat je niet afleiden door deze verwarrende tijden. Kernboodschappen bieden juist houvast nu. Zij zorgen ervoor dat je blijft communiceren op een manier die bij jou en jouw doelgroep past. Die herkenbaarheid heeft en consistentie.
3) BLIJF RELEVANT VOOR JE DOELGROEP EN MEDEWERKERS
Hoe vertaal je jouw identiteit en relevantie door voor jouw doelgroepen en jouw medewerkers? Heb je inzichten die je met anderen wilt delen? Een opiniestuk, een blog. Zie je mogelijkheden om op LinkedIN, socials betekenisvol te zijn voor je doelgroep? We hebben het niet over ‘grappig of vermakelijk’, maar echt betekenisvol. Inhoudelijk. Kun je je jouw middelen en energie misschien anders aanwenden zodat je nu echt het verschil kunt maken voor je doelgroep?

0 Comments Leave a reply

    Leave a comment

    Your comment(click button to send)

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    This is a unique website which will require a more modern browser to work!

    Please upgrade today!