communicatie in de #anderhalvemetereconomie
De rol van communicatie in de #anderhalvemetereconomie
Corona, zo hadden we er nog amper van gehoord en zo zal het nooit meer weg zijn uit onze woordenschat en herinnering. Aan het nieuwe woord ‘anderhalvemetereconomie’ moeten we nu nog een beetje wennen. Vooral ook omdat we er ons nog niet helemaal een beeld van kunnen vormen. Hoe gaat die tussenfase tussen de intelligente lockdown die nu nog geldig is en terug naar onze manier van leven ‘voor corona’ eruit zien? Een aantal van onze klanten neemt hier nu proactief communicatiestappen in. En dat is ook precies ons advies.
Wacht niet af, pak de controle
Aanstaande dinsdag, op 22 april zullen we van Rutte horen hoe het leven er in Nederland na 28 april uit zal zien. De kaders ervan zullen worden geschapen. Of we in de intelligente lockdown blijven of dat er bepaalde dingen wel weer zullen mogen —onder strikte voorwaarden—, hoe dan ook weten we dan wel weer wàt die kaders zullen zijn. Dat zal nieuwe mogelijkheden bieden. Je ziet sommige ondernemingen wat blijven hangen en vooral kijken naar anderen: wat doet de concurrent? Wat zullen onze klanten er wel niet van denken als we…? Hoe krijgen we intern iedereen weer erbij terwijl er nog wel—deels— thuisgewerkt blijft worden?
Onze boodschap is: wacht niet af. Pak de controle over de situatie en wijs de weg. De weg die past bij de organisatie. We hebben met elkaar juist richting nodig, niet meer te veel stilstaan en het doen met wat er zo’n beetje kan. De energie kan weer gebruikt gaan worden en communicatie is een krachtig middel om nieuwe mogelijkheden te creëren, te openen.
Je hoeft het wiel niet alleen uit te vinden
We zitten met elkaar in een situatie die we nog nooit eerder hebben beleefd. Je hoeft het antwoord op de nieuwe situatie die zich gaat aandienen dan ook niet al helemaal uitgedacht te hebben. Dat verwacht niemand. Maar wat je klanten en medewerkers wel van je verwachten is dat je maximaal creatief bent in het zoeken naar oplossingen. Maximaal de ruimte benut die er is, op een veilige manier natuurlijk. Dat je de humor erin houdt en focust op alles wat er wél kan en mag en mogelijk is.
Je kunt ook laten zien dat je samen met klanten en medewerkers zoekt naar de mogelijkheden. Bij elkaar afkijkt, ideeën van anderen omarmt omdat ze zo goed gevonden zijn. En jouw ideeën ook weer deelt, zodat anderen daar hun voordeel mee kunnen doen. Solidariteit in business oplossingen, het is er de tijd voor en het mag gecommuniceerd worden.
Biedt perspectief
Laat zien dat je bezig bent met de nieuwe situatie straks. Laat zien wat het perspectief is, in positieve zin. Wat klanten kunnen verwachten. Wat jouw ideeën zijn om om te gaan met de anderhalvemetereconomie. Dat het straks misschien weer mogelijk is om elkaar live te treffen en hoe je dat voor je ziet. Hoe jullie daarop ingericht gaan zijn. Hoe je jouw klanten weer gaat helpen om hun motor keihard te laten draaien.
Intern weer volle kracht voorwaarts
Thuiswerken, met of zonder kinderen aan een tafel. Virtuele meetings. Het eist zijn tol voor veel medewerkers. Het is moeilijk om de goede energie te houden. Wij merken dat bij sommige van onze klanten medewerkers het thuiswerken beu zijn. Het niet meer zo makkelijk kunnen opbrengen om weer een zoom-call in te gaan, weer alles uit zichzelf te halen, de concentratie en focus goed te behouden. En dat is begrijpelijk. Het is nu tijd om hen er weer maximaal bij te krijgen. Een interne communicatie’campagne’ klaar te hebben staan voor de tijden in de #anderhalvemetereconomie. Te laten zien hoe dat eruit ziet, te focussen op de mogelijkheden en een nieuwe periode die zich weer aan gaat dienen en waar je met elkaar naar kunt uitkijken.