Business as usual?
Business as usual?
Verschillende werkelijkheden binnen jouw team en organisatie
We wensen je een geweldig 2021. Een jaar waarin we al onze veerkracht, creativiteit, uithoudingsvermogen, succesjes en positiviteit volledig kunnen blijven inzetten. Zodat we weer gaan naar een situatie waarin we kunnen zeggen, business as usual.
Het vaccineren is vandaag begonnen in Nederland. De komende maanden zullen we niet meer een land zijn dat bestaat uit corona-gevallen en niet-corona gevallen. Maar daar komt een derde groep bij: de gevaccineerden. Ook binnen je organisatie. Er ontstaat daarmee een situatie waarbij je medewerkers hebt die wel weer volop naar kantoor kunnen komen en klanten bezoeken en anderen die dat nog niet kunnen/mogen. Dat geeft weer een hele nieuwe dynamiek binnen de teams. Hoe houd je elkaar op de hoogte van wat er zich afspeelt? Hoe houd je allemaal hetzelfde gevoel bij het werk? Hoe houd je begrip voor elkaar in de verschillende ‘snelheden’?
Business as usual, ja in ons vak eigenlijk wel…
Het maffe is dat wij bij 7N60 kunnen zeggen dat het voor ons business as usual is. Niet om nou te pochen, maar in het communicatievak blijft de vraag naar wat wij doen onverminderd groot. Ja, we worden nu wat vaker ingezet bij reorganisaties. Ja, we worden wat vaker ingezet voor crisiscommunicatie. En ja, we worden wat vaker gebeld voor personal branding trajecten van managers/directieleden die moeten afvloeien. Maar we begeleiden gewoon nog strategische positioneringstrajecten, maken websites, helpen bij het in de markt zetten van nieuwe proposities. We schrijven magazines vol, meer dan een paar jaar geleden zelfs. Ik denk dat we kunnen vaststellen dat de noodzaak van communicatie nog duidelijker is geworden tijdens de corona-crisis. Als je elkaar minder vaak ziet, als je elkaar vooral via het scherm spreekt, dan worden communicatiemiddelen vanzelf niet meer gezien als een nice to have maar als een must have. Zowel intern als extern moet je daarin nu een stapje extra zetten.
Nog even en wij verlangen zelf naar nice te haves…
Wij zijn groot voorstander van het benoemen van wat er wél is en van wat er wél kan. Dat geeft de positieve energie en biedt perspectief. Dat zorgt dat je met elkaar vooruit kunt. We zijn allemaal een beetje moe van wat er niet kan. Willen zo graag anders. Voor een deel van de medewerkers gaat het ook anders kunnen zijn na de vaccinatie. Maar niet voor iedereen. Het is dan belangrijk om oog te houden voor die fase. Niet iedereen zal zich direct weer kunnen aanpassen aan het elke dag naar kantoor gaan. En niet iedereen mag straks weer naar kantoor. En binnen jouw organisatie is het huidige business as usual misschien wel helemaal niet de business as usual die je zou willen. Er zit natuurlijk nog een hoop spanning binnen organisaties. En wat voor jezelf geldt, voor jouw organisatie geldt, geldt ook voor jouw klanten en leveranciers. Wij worden daar elke dag bij klanten mee geconfronteerd. Wij verlangen ook weer naar de echte business as usual bij onze klanten. En dat we dan maar weer zo nu een nice to have mogen, ehhh moeten doen. Dat zou pas betekenen dat alles weer normaal was. 😉
Op naar een heel normaal 2021 voor ons allemaal.