Menu

Nog 24 nachtjes slapen… en het nieuwe normaal is een feit

Nog 24 nachtjes slapen… en het nieuwe normaal is een feit

Hoe bereid jij je als organisatie voor en hoe communiceer je daarover?

 

Nog ruim 3 weken en de versoepelingen rond corona zijn een feit. We kunnen weer meer ‘bewegen’, letterlijk en figuurlijk. Als organisatie kun je die ruimte ook gaan ‘pakken’ en dat gaan we met elkaar natuurlijk ook doen. Business as usual is toch nog niet helemaal business as usual. Het nieuwe normaal vraagt soms een nieuwe aanpak, nieuwe richtlijnen. Het nieuwe normaal vraagt in de komende weken om creativiteit, een nieuwe houding, nieuwe maatregelen. Niet meer uit (zelf)bescherming, maar nu vooral weer uit voorwaartse kracht. Misschien wel een ontlading van energie die in de juiste banen moet worden geleid. In deze derde nieuwsbrief over communicatie rond corona gaat het over communiceren over ‘de weg naar 1 juni’.

Wat doe jij om er op 1 juni helemaal te staan?
Waarschijnlijk is het nu een soort zoemende bijenkorf in het hoofd van velen. Wat gaan we doen? Wanneer gaan we wat doen? Wie doet wat? Wat moet er gebeuren? Een drukte van belang, veel actie. Heel belangrijk om er straks ook weer helemaal te staan. In deze fase is het zinvol om iemand de rol te geven om vast te stellen en te ‘zien’ wat er allemaal voor vermeldenswaardige, speciale stappen worden gezet om de klanten straks weer optimaal te kunnen bedienen. Iemand die het overzicht houdt, ziet wat er gebeurt en ook waarneemt wat het belang is om dit te communiceren. Informatief, zakelijk, inspirerend, om reikhalzend naar uit te kijken. Geef nu een kijkje in de keuken, laat zien waar je mee bezig bent, ga die band weer aan met de mensen voor wie je het doet. Die tijd kun je heel goed daar nu voor benutten. Creëer een gezamenlijkheid waar je met elkaar naar toe leeft.

Intern gaat het ook weer flink stromen
We hebben het ‘overal’ gehoord en waargenomen. Het bleek niet eenvoudig om de motivatie er goed in te houden, te blijven bewegen, je niet te laten ontmoedigen in die zeven weken lockdown, de intrinsieke go get ‘m houding erin te houden… er bleef veel energie onbenut. Weer naar kantoor gaan, weer achter je vertrouwde bureau plaatsnemen, weer die vergadertafel, het koffieapparaat, de kantine. Je kunt er met elkaar weer naar terugverlangen.
Nu kan die energie weer langzaam los gaan komen. Neem de tijd voor interne communicatie. Stel iemand aan die dedicated nu gaat kijken naar wat voor interne communicatie er nodig is. Functioneel – dus wat verandert er binnen de organisatie en moet je dus weten, maar zeker ook inspirationeel – hoe gaan we het weer allemaal met elkaar ‘cheffen’ de komende tijd. Ook intern is het belangrijk om die gezamenlijkheid op een positieve manier met elkaar te delen en te kanaliseren. Je kunt nu weer plannen maken, perspectief gaan bieden, vooruit kijken. Bouwen. En vergeet daarbij dus niet om ondertussen de tijd te nemen om dat met elkaar te communiceren, een gezamenlijke trots en inspanning een podium te geven.

0 Comments Leave a reply

    Leave a comment

    Your comment(click button to send)

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    This is a unique website which will require a more modern browser to work!

    Please upgrade today!