Lay low
Een duidelijke boodschap hebben in de boardroom of binnen het directieteam, vol grote woorden en grootse plannen. Precies weten waar je het verschil maakt en wilt maken. Wat je ambitieniveau is. Waar je succesvol in bent en wilt zijn. Vaak blijft het bij woorden in die boardroom. En voor een deel is dat natuurlijk terecht. Sommige ambities, sommige plannen en te veel grootspraak kunnen daar maar beter blijven. Die zijn niet bedoeld voor andermans oren. Maar, voor het overgrote deel geldt dat zonder communicatie ze buiten niet zullen weten waarvoor ze bij jou moeten aankloppen.
Er is een uitdrukking die zegt dat als je blijft doen wat je deed dat je dan ook zult krijgen wat je altijd al kreeg. Wij denken dat het eigenlijk nog even anders ligt tegenwoordig: als je blijft doen wat je altijd al deed zul je nog minder bereiken dan je gewend bent. Die zorg wordt ook gevoeld in de boardroom. Zeker in 2020. Dat horen wij regelmatig. En gek genoeg, vinden wij, leidt die zorg er toe dat zelfbewust en proactief communiceren nog meer ‘met de billen bij elkaar’ gebeurt. ‘Lay low’ zoals ze dat in goed Engels zeggen, is een strategie die regelmatig wordt gekozen.
Maar denk er eens aan dat je op een feestje bent. Herinner je je dan de volgende dag die persoon die stilletjes in een hoekje zat. Die persoon die lekker met iedereen mee praatte maar daardoor kleurloos bleef. Die alleen maar de persoon met de grootste mond naar de mond praatte. Nee, de dag na een feestje blijft degene hangen die frank en vrij en zelfbewust vertelt waar ze het verschil maken, proberen te maken, zijn gaan maken, willen gaan maken. Positief, met voorwaartse kracht en met een bepaalde dosis eerlijkheid.
Die ook aangeeft waar ze soms wakker van liggen, het nog niet allemaal weten, maar wel perspectief biedt en ruimte voor mogelijkheden. Die persoon straalt vertrouwen uit. En dat vertrouwen is precies waar je de toekomst voor een deel mee zeker kunt stellen. Maar dan moet je dus wel gaan communiceren. Buiten die boardroom.