Menu

Personal Branding

0311 103551 6036_IH 2 copy
Joris bw 1 Bo Fotografie ©2017

 

Nee, je doet niet zomaar wat

Je weet eigenlijk best wat je kwaliteiten zijn, je talenten. Waarom je nu doet wat je doet. De afgelopen jaren heb je soms bewust een volgende stap gezet en andere keren is het allemaal meer ‘vanzelf gegaan’. Als iemand aan je vraagt waar je goed in bent, hoor je jezelf regelmatig iets zeggen in de trant van ‘ik doe maar wat’ of ‘vind ik moeilijk om te zeggen over mezelf, je kunt beter iemand anders vragen waar ik goed in ben’. Het klinkt misschien banaal, maar de meeste vrouwen herkennen zich hier in. Ook vrouwen die leiding geven aan grote organisaties. Daarmee doe je jezelf tekort. Dat kan echt anders. Dat moet zelfs anders. 

 

 

Achterover leunen

Ik coach en train mannen op het gebied van zelfontwikkeling en zakelijk succes. De afgelopen tien jaar leer ik mannen om met een zekere afstand en achteroverleunend naar hun eigen gedachten, overtuigingen en angsten te kijken. En dat werkt verfrissend. Op een radicaal andere manier naar het leven kijken. Naar jezelf kijken. Inzien dat je op een andere manier kunt reageren op wat je overkomt, of dit nu positief of negatief is. Om zo uiteindelijk ook je gestelde doelen te halen.

Wij mannen doen steeds een beroep op ‘naar buiten’ gerichte energie. Activiteiten in de buitenwereld in plaats van je energie en aandacht eens te richten op je binnenwereld. Tijd om gewoon eens even te niksen is steeds schaarser geworden. En kan juist zo waardevol zijn om te zien waar je volgende stappen wilt zetten, privé en professioneel.

Aangenaam verrast worden door jezelf

In een personal branding traject gaan we in verschillende intensieve sessies op zoek naar jouw thema’s, jouw life/work changing moments die kenmerkend zijn voor jouw persoonlijkheid, jouw manier van werken en jouw houding in het leven. Bij vrijwel iedereen levert dit op dat ze positief verrast worden door zichzelf, net een andere kijk op zichzelf krijgen en ineens veel beter de rode draad zien die door hun leven loopt. Ze gaan zichzelf simpelweg meer op waarde schatten.

Het gevolg hiervan is dat je jezelf (nog) beter hebt leren kennen. Meer op jezelf durft te vertrouwen. Beter weet wat je wilt. Waarom je iets wilt. En dat ook uitstraalt en draagt. Dat je misschien de knoop eindelijk kunt doorhakken om voor die uitdagende baan te gaan. Of dat gesprek waar je zo tegenop ziet, met meer vertrouwen in gaat. Of je uit te spreken over een bepaald thema.

 

Jong geleerd…

Soms is het bescheidenheid, maar vaak is het een blinde vlek bij vrouwen om een ‘echt’ beeld te hebben van zichzelf, daar zelfbewust mee om te gaan en zich uit te spreken. We hebben het als jonge meisjes subtiel geleerd om ons bescheiden op te stellen en dat werkt in ons volwassen leven door. Het beïnvloedt hoe anderen naar je kijken, welke keuzes je maakt en hoe je denkt en voelt over jezelf. Ik zie het elke dag om me heen. En niet alleen bij jonge meiden, maar ook bij vrouwen die ik professioneel tegenkom en CEO zijn of een andere toppositie bekleden.

Er is zoveel meer ruimte om jezelf mee te nemen, te laten zien, uit te dragen. Op een zelfbewuste manier die bij jou past. Zonder te brallen, zonder gemaakt sausje. 

 

Oei, ik voel

Als een man zijn baan verliest wordt hij onzeker omdat hij niet alleen zijn werk, maar ook zijn identiteit verliest en zijn status in de buitenwereld. Geheel in deze mannelijke logica krijgen buitenstaanders daar de schuld van. Mannen zijn dan geneigd om óf te gaan vechten óf te vluchten. Maar even reflecteren op onszelf, vinden we erg lastig. Dat wordt ons niet aangeleerd. Of overgedragen van vader op zoon.

Mannelijkheid draagt veel in zich en voelen hoort daar ook bij. Wij voelen nu eenmaal veel. En daar horen ook woorden bij. Maar dan wel de onze.

 

Ja, ook ik ben een vrouw

Als jong meisje was ik al ambitieus. Sloeg een klas over op de middelbare school. Kampioen in tennis. Zo’n type. Altijd vinger als eerste in de lucht steken. Toen we het thuis hadden over studeren, zei mijn vader: “Je moet iets leuks kiezen, iets wat je erbij kunt doen.” Erbij, bij de kinderen die er natuurlijk nog niet waren. Daar werd een activistisch gen wakker geschud in mij. Mijn vader was duidelijk de kostwinner. Zo jong als ik was, wist ik één ding: nooit economisch afhankelijk worden van een man. Dus, toen ik 26 jaar was en wegging bij de vader van mijn 2-jarige zoon, kon ik die beslissing nemen omdat ik een fulltime baan had als journaliste bij de Volkskrant.

Sinds 2000 heb ik een communicatiebureau, eigen baas. Drie kinderen. Niets leuks voor erbij. We werken voor grote en kleinere klanten, mannen en vrouwen aan de top van die bedrijven. En keer op keer zag ik dat vrouwen zichzelf klein maken, een vertekend en te bescheiden beeld hebben van wie ze zijn en wat ze kunnen. Alhoewel vrouwen bekend staan als communicators, blijft er veel te wensen als het om communicatie over hunzelf gaat. En daar maak ik ze bewust van. Van wat ze zelf doen. En laat ze zien en voelen hoe het anders kan. En ik? Ik leer van elk gesprek, elke sessie. En ben me er telkens van bewust dat ook ik een vrouw ben en nog heel wat te leren heb.

 

Niet de zoveelste zelfhulpgoeroe

Wees gerust, je bent niet aanbeland bij de zoveelste zelfhulpgoeroe of coach die jou wel even in tien stappen de weg naar geluk en zakelijk succes garandeert. Ja, ook ik heb ‘al’ die boeken gelezen —en een enkele uitzondering daar gelaten— voelde ik me daarna een nog grotere sukkel omdat ik nog altijd het grote geluk niet had gevonden en zakelijk niet nog succesvoller was. Het is tenslotte zo eenvoudig als je die boeken moet geloven.

Die boeken gaan allemaal langs de lat van: als je deze stappen volgt, volgt automatisch het gewenste resultaat. Allemaal met een blij ei-achtige positieve insteek, waarbij volledig voorbij wordt gegaan aan hoe je je echt voelt. Wat bij jou past. Waar je vandaan komt. Wat je meeneemt. Hoe je erin staat. Met een hoofdrol voor denken en de ratio, helaas.

 

“Zij was by far de beste kandidaat, maar ja…”

Het is voor headhunters zo frustrerend: zij is de beste kandidaat, maar ze trekt zich terug uit de procedure. Ze durft het niet aan. Of, ze is de beste kandidaat maar weet haar kwaliteiten tijdens de procedure niet goed genoeg naar voren te brengen. Je leest overal dat vrouwen onzekerder zijn of ze een volgende stap wel aankunnen. “Ik beschik niet over alle kwaliteiten, dus het heeft geen zin om te solliciteren”, denken wij dan.  Sommige vrouwen kiezen dan voor een personal coaching en branding traject. Nog voordat ze gaan solliciteren of nadat ze een nieuwe baan hebben aanvaard.

 

Er is niet één waarheid

Het cliché wil dat je zakelijk en privé moet scheiden. Ik weet natuurlijk wat daarmee wordt bedoeld, maar mijn betoog is juist dat je het zakelijke en het persoonlijke niet van elkaar kunt of moet willen lostrekken. Die twee zijn bij mij één, ik coach en train mannen. Dat doe ik zowel online als face-to-face. Steeds weer zie ik dat de persoon het verschil maakt, in elk contact, elk moment. Wanneer het ‘goed’ gaat, maar ook wanneer het beter kan.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt

Je wilt iemand eigenlijk het liefst achter zijn bureau vandaan trekken als hij je lang laat wachten. Je hebt de meest geweldige ideeën, maar het wordt eigenlijk nooit wat. Je zit in een vergadering en kunt je gedachten er eigenlijk nooit goed bij houden. Doe je alles liever zelf omdat je eigenlijk niemand echt vertrouwt. Kun je het niet uitstaan als anderen wel op de hoogte zijn en jij niet. Loop je bij een conflict het liefste meteen weg uit de situatie. Heb je vaak het gevoel er niet helemaal bij te horen? We zitten onszelf nogal eens in de weg. Of gaan bepaalde situaties juist uit de weg. Wie herkent dit niet? 

Deze patronen en reacties zijn bij jou gaan horen: “Zo ben ik nou eenmaal.” Maar, je bent niet zo geboren. Bepaalde ervaringen hebben grote indruk gemaakt (positief en negatief) en ervoor gezorgd dat jij nú op een specifieke manier reageert. In een coaching traject bij een van ons ga je – en nee, we gaan  zeker niet de therapeut uithangen want dat is helemaal nergens voor nodig – erachter komen wat jouw patroon en strategieën zijn die jij ‘hebt gekozen’. Waarom je doet zoals je doet in bovenstaande situaties. Waar dit vandaan komt en hoe dit jouw denken, voelen en handelen beïnvloedt. Iemand zei ooit: “Je gaat het pas zien als je het door hebt.” En zo is het.

Het hele idee is eigenlijk dat je je eigen gebruiksaanwijzing nog beter kunt lezen. En dat in die gebruiksaanwijzing eigenlijk ook nog andere paragrafen of hoofdstukken voorkomen dan dat je tot nu toe dacht. Dat geldt voor iedereen. Niemand uitgezonderd.

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!