Dit zijn wij
DIT ZIJN WIJ
DAMARIS BEEMS | 0PRICHTER & PARTNER | JA, UIT 1967
Als kind groeide ik op in verschillende landen. Leerde omgaan met andere culturen, veel talen spreken, elkaar te ‘verstaan’, leerde hoe identiteit vorm krijgt. De kracht van taal werd mijn speelveld. Logischerwijs ging ik een Letterenstudie doen (aangevuld met andere disciplines) en werd journalist bij de Volkskrant.
Na bijna 30 jaar in het communicatievak (waarvan 20 jaar als eigenaar van een gerenommeerd – ja, ik zeg het inderdaad zelf maar even – communicatiebureau) word ik alleen maar enthousiaster over de doorslaggevende rol van communicatie. Als sparring partner van CEO’s weer beweging krijgen waar er stilstand was. Omdat ik de dingen altijd vanuit de context bekijk, het geheel overzie en dan weet terug te brengen tot de kern. Focus op wat er wél is en niet op wat er niet is. Met de borst vooruit de strategische positionering optekenen en verder brengen, zowel intern als extern. Precies de goede balans tussen ratio en emotie inbrengen, in elke situatie. De boardroom binnen stappen bij een crisis, met een glimlach, omdat je weet dat je juist nu het verschil kunt maken. Temeer omdat je een vracht aan ervaring en bagage meeneemt aan tafel. Weet hoe het is om zelf aan het stuur te zitten. Dezelfde taal spreekt. Vijf talen vloeiend spreekt (en nog een paar minder vloeiend) overigens, en je al decennia makkelijk beweegt in een internationale (zakelijke) omgeving. En tussen verschillende (bedrijfs)culturen.
Om die reden ben ik ook actief als ‘liaison bestuurder’ voor de Keniaanse NGO Safe Spaces uit Nairobi. Waar de rauwe, inspirerende, hands-on (en zeer vrolijke) wereld van jonge meiden in de sloppen samenkomt met het geld, goede bedoelingen en ‘beter weten bemoeienissen’ uit de westerse wereld. En die niet voortdurend met elkaar te laten botsen, maar juist elkaar te versterken.
Er is een aantal thema’s waarvoor ik extra warmloop. Proust, trektochten in de bergen of Ardennen, identiteit, Marokko, dagenlang heerlijk koken en de positie van (top)vrouwen. Het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan. Het klopt dat je zo nu en dan een opiniestuk van mijn hand over een van deze thema’s vindt in een van de kranten. Ik ben namelijk niet bang om mijn gefundeerde mening te geven. Maar goed, daarvoor kom je ook bij mij als het goed is.
PARTNER | NEE, UIT 1968 (een stuk jonger dus)
JORIS VAN ROESSEL
Motto: Jazeker, als het maar echt is
Het gaat mij niet alleen om waarde toevoegen voor de klant, het gaat uiteindelijk om echtheid. Dat vormt zelfs de basis van waaruit je opereert. Vanuit echtheid kun je het meest waardevol zijn voor de klant. En zal de klant jou dus ook op waarde schatten. Dan is de cirkel rond. In mijn gehele loopbaan is dit de rode draad. Als sparringpartner voor CEO’s, zeker ook in Personal Coaching en Branding trajecten, maar ook in de dagelijkse projecten en werkzaamheden.
Bekijk vanuit echtheid hoe jouw dienst het leven van je klant beter maakt. Als je niet gelooft dat jij het leven van je klant kunt verbeteren, ga dan vooral iets doen waar je wel waarde kunt toevoegen. Of bekijk het nog ruimer: hoe maak ik het verschil in het grotere geheel? Hoe zinvol ben ik bezig?